Rockandrollowa botanika, czyli o tym czy rośliny lubią słuchać Davida Bowie

On Styczeń 15, 2016

Wielu z nas, przynajmniej raz w życiu, spotkało się z opinią, że rośliny reagują na muzykę. Nawet sam Karol Darwin namiętnie grywał swojej mimozie na fagocie, próbując tym samym zmusić ją do zamknięcia listków. Mimo, że od czasów Darwina upłynęło sporo, w dalszym ciągu nie udowodniono jakoby rośliny miały swój gust muzyczny. Co więcej profesjonalne badania nad słuchem roślin nie cieszą się zainteresowaniem naukowców. Dla odmiany, te mniej profesjonalne mają się znakomicie. Wpisując w przeglądarkę “muzyka a rośliny” można odnaleźć sporo rewelacji na ten temat, niestety, zgłębiając źródła i autorów bardzo często okazuje się, że  połowa z nich wykonywana jest przez uczniów szkół podstawowych, a druga przez botanicznych szaleńców tudzież badaczy dobrej energii.

 

WP_20160114_09_18_49_Pro

Ciekawy jest fakt, że większość osób twierdzących, że muzyka ma wpływ na wzrost i rozwój roślin powołuje się na dwa eksperymenty. Warto więc przyjrzeć się tym doświadczeniom.

Łagodna muzyka i uzdrawiająca Energia Catherine Creth

Pierwszym z nich jest badanie przeprowadzone przez dwóch amerykańskich uczonych – Garego Schwartz profesora medycyny i psychologii oraz Catherine Creath – profesora optyki, która zajmowała się także właściwościami uzdrawiającej energii. Temat ich działania był następujący „Biologiczne skutki oddziaływania muzyki, hałasu i uzdrawiającej energii na wzrost roślin”. Schwartz i Cretath twierdzili, że rośliny są znakomitą grupą badawczą gdyż, nie są podatne na efekt placebo oraz nie posiadaj gustu muzycznego (gust muzyczny prowadzących został dziwnie przemilczany). Badacze postawili hipotezę, że kiełkowaniu nasion sprzyja uzdrawiająca energia i „łagodna” muzyka – w ich przypadku były to melodie grane na rdzennie amerykańskim flecie oraz odgłosy natury, jak się później okazało była to ich ulubiona muzyka). Po szeregu testów ogłosili swoje wyniki – więcej nasion cukinii i piżmianu jadalnego wykiełkowało pod wpływem dźwięków w porównaniu z tymi kiełkującymi w ciszy. Ponad to zauważyli także, że liczba nasion mogła się zwiększyć dzięki energii zaaplikowanej im przez Creatch za pomocą… jej dłoni. Nie trzeba chyba dodawać, że badania te nie zostały potwierdzone przez żadne inne laboratoria botaniczne. Należy jednak wspomnieć, że w artykule opisującym eksperyment autorzy obszernie cytowali książkę Dorothy Retallac – „Dźwięki muzyki, a świat roślin”, która prowadzi nas do drugiego eksperymentu, bardzo popularnego wśród fanów puszczania muzyki swoim zielonym kolegom.

„Muzykalne rośliny Dorothy Retallac”

Dorothy Retallac była gospodynią domową zajmującą się wychowaniem dzieci. Gdy ostatnie z nich ukończyło studia, Dorothy zapisała się do Temple Buell College, gdzie wybrała specjalizację w dziedzinie muzyki. W ramach studiów trzeba było zaliczyć także przedmiot ścisły, na który kobieta wybrała biologię – to skłoniło ją do prowadzenia badań na temat wpływu muzyki na rośliny. Dorothy przyznaje, że inspirowała się książką pod wiele mówiącym tytułem – „Wpływ modlitwy na rośliny”, wydanej w 1959 r. Autor twierdził, że jeżeli będziemy gorliwie modlić się do swoich roślin, one będą bujnie wzrastać i obficie kwitnąć, natomiast jeżeli będziemy je atakować złymi myślami i słowami – zwiędną i w rezultacie umrą. Retallack zastanawiała się czy podobny wpływ może mieć „dobra” i „zła” muzyka. Oczywiście stwierdzenia dobra i zła muzyka było podyktowane przez gust muzyczny autorki. W tym miejscu należy także wspomnieć, że cała historia miała miejsce w latach 70-tych, i Dorothy chciała dowieść, że muzyka rockowa jest poważnym zagrożeniem nie tylko dla roślin, ale także dla ludzi.
plyta4

Grupę badawczą stanowiły filodendrony, kukurydza, fiołki, geranium itp. Każdy z „badanych” słuchał różnej muzyki, na którą składały się utwory takich wykonawców jak: Bach, Schonberg, Jimmy Hendrix, Led Zeppelin i wspomniany w tytule David Bowie. Jak nie trudno się domyśleć osobniki słuchające muzyki klasycznej bardzo obficie się rozrastały, podczas gdy te które słuchały Bowiego (The Rise and Fall of Ziggy Stardust and the Spiders from Mars), Led Zeppelin (Led Zeppelin II) oraz Hendrixa (Band of Gypsys) nie rozwijały się wcale. Autorka podejrzewała, że powodem może być perkusja, dlatego też zaaplikowała roślinom nagrania z wyciszonymi bębnami – jakież było jej zdziwienie, że tym razem rośliny nie ucierpiały tak bardzo jak poprzednim razem. Wniosek z tej części badań był następujący: John Bohnam i Mitch Mitchell mają zły wpływ na rośliny i kto wie czy nie na młodzież ich słuchającą takowoż.

WP_20160114_09_19_41_Pro

Na całe szczęście dla ówczesnych, młodych fanów muzyki rockowej badania Dorothy były nie spójnie i występowała w nich masa błędów. Liczba roślin poddana eksperymentom była zbyt mała i nie można było ich poddać analizie statystycznej. Ponad to badaczka często zmieniała miejsce eksperymentu, a wilgotność gleby mierzyła „na oko” palcem. Tak więc „muzykalne rośliny pani Retallack wylądowały na naukowym śmietniku”.

The Beatles i wzrost aksamitek

Jednym w ważnych eksperymentów (ucinających temat słuchu roślin), jest badanie wykonane w Nowojorskim Ogrodzie Botanicznym. Badacze zaaplikowali aksamitkom (tagetes) kilka utworów: Symfonia nr 41 C – Dur Mozzarta, Three to Get Ready Dave’a Brubecka, The Stripper w wykonaniu orkiestry Davida Rose’a,  I want to Hold Your Hand oraz I Saw Her Standing There Beatlesów. W eksperymencie zastosowano ściśle naukowe metody. Rezultat był następujący: muzyka nie ma żadnego wpływu na wzrost aksamitek. Bardzo ciekawy był komentarz do przeprowadzonego eksperymentu: „Roślina nie zrzuciła ani jednego listka pod wpływem utworu The Stripper, nie zaobserwowano też by piosenki Beatlesów wywołały ruchy nutacyjne(<cykliczne kołysanie się lub wychylanie się niektórych części roślin>) którejś z łodyg”.

Podsumowanie

Pamiętajmy, że dotychczas nie przeprowadzono badań, które potwierdzałby występowanie jakichkolwiek reakcji na dźwięk wśród roślin. Wspomniany na początku eksperyment Darwina zakończył się fiaskiem i został nazwany przez niego samego „Eksperymentem Głupca”

Uspokojeni faktem, że muzyka rockowa nie ogłupia naszych roślin ani nas samych puśćmy głośno swoim paprotkom kilka utworów Davida Bowiego. Albowiem David wielkim artystą był.

Przy pisaniu wykorzystano następujące materiały: “What a plant knows” – Daniel Chamovitz;
“The Unscientific Method” – Arthur W.Galston;

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *